Instagram

Facebook

Överbelastad infrastruktur?


2025-01-20

Bild:Tågföretagen

I förra veckan beslutade Transportstyrelsen att utfärda ett vitesföreläggande mot Trafikverket till följd av de säkerhetsbrister som identifierats vid införandet av marknadsanpassad planering av kapacitet, MPK, det system som ligger till grund för en digitalisering av tågplaneringen i Sverige. Transportstyrelsen kan från Trafikverkets inlagor ”inte kan se vilka insatser, åtgärder, som är faktiskt är klara, eller om Trafikverket lever upp till de krav som ställs på dem som infrastrukturförvaltare”. Vi konstaterar att MPK sedan införandet 2023 – och långt dessförinnan – kantats av en lång rad av utmaningar och Tågföretagen har varnat för de säkerhetsbrister som Transportstyrelsen lyft fram i sin tillsyn. Vi förutsätter att Trafikverket nu skapar incitament och verktyg för att omhänderta risker och hanterar de identifierade bristerna för att klara alla säkerhetskrav och tillräcklig effektivitet på vår järnväg – Sveriges ryggrad.

En brist som återkommande lyfts fram är punktligheten. Igår släppte Trafikverket tågstatistiken för 2024 som visar att punktligheten var den sämsta på 14 år, vilket Tågföretagens näringspolitiska expert Lina Lagerroth kommenterade i Ekot. Grunden för detta är att vi har en föråldrad järnväg med eftersatt underhåll i samband med en ökande efterfrågan på transporter. Infrastrukturen är sliten vilket ger omfattande störningar, som får effekt på hela systemet, och hastighetsnedsättningar när rälsen inte lever upp till avsedda krav. En annan stor faktor som påverkat den dåliga punktligheten är obehöriga i spår, som har ökat markant, och här behöver vi se över fler åtgärder i dialog med bland annat polisen och Trafikverket. Även Trafikverket lyfter fram sambandet mellan det stora antalet tåg och den låga punktligheten och frågar sig om vi kan ha så många tåg på spåren. Det är nu hög tid att ta itu med en sansad diskussion om hur stora volymer vi kan lägga in i systemet i de årliga tågplanerna. Om kapacitetstaket har nåtts finns en metodik att förklara om en bandel är överbelastad, då en kapacitetsanalys och en kapacitetsförstärkningsplan ska tas fram. Frågan man ställer sig är: på vilka bandelar har taket nåtts för hur många tåg vår anläggning klarar av?

Även i olika former av samverkan kan vi hantera denna typ av frågor, exempelvis branschsamverkan inom ramen för Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS. Vi noterar den intressanta nyheten att Region Norrbotten ingår ett samarbete med Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen och tidigare infrastrukturminister för att söka nödvändiga kompromisser kring användningen av den mycket hårt belastade Malmbanan.

Trafikverket släppte i veckan en rapport om möjliga finansieringslösningar för ett eventuellt framtida dubbelspår Luleå – Boden. Rapporten är en översikt över möjligheterna att använda banavgifter för att finansiera utbyggnad av järnväg. Utgångspunkten måste vara att staten tillhandahåller infrastruktur och banavgifter skulle kunna utgöra ett komplement för att snabbare få finansiering på plats.


Källa: Tågföretagen


Tipsa en vn Skriv ut





Mest lästa

Davnordic

Zbloc

EXte

CL specialglas

UNiVOX / Edin

SAB Elteknik

Tunga Lyft

bs-verkstader

grk-infra

awilco

Rail scooter

Öresunds metron

Transrail

Nordicrefinance

Euromaint

Damaskus

Flexirail

Trainparts

Trafikverksskolan

Safetrack

flexi-rail

bemax

knrbb-gmbh

Dahlgrens cement

Decksafe

RMD 250

Henkesgräv