Instagram

Facebook

Motorbyte i lok ger lägre utsläpp och bibehållen kapacitet


2021-11-15

Arbete med den nya motorn på plats i T44 loket.
Bild: Railcare
Arbete med den nya motorn på plats i T44 loket.

Totalrenoverad T44 med ny motor.
Bild: Railcare
Totalrenoverad T44 med ny motor.

Totalrenoverad T44 med ny motor.
Bild: Railcare
Totalrenoverad T44 med ny motor.

Sveriges lokflotta utgörs av 56 procent ellok. Resterande lok drivs nästan uteslutande av fossila bränslen. För att minska utsläppen har Railcares Lokverksad specialiserat sig på motorkonverteringar som förlänger diesellokens brukstid och gör loken grönare.

Hela denna text är en annons

Skälet till att många diesellok inte kan elektrifieras idag beror på att de i stor utsträckning nyttjas inom järnvägsunderhåll eller vid växling där tillgång till laddning och elektrifiering saknas. Den motorkonvertering som Railcares Lokverkstad i Långsele har specialiserat sig på möter kraven på minskade utsläpp och förlänger diesellokens brukstid.

– Våra egna beräkningar visar att en motorkonvertering minskar utsläppen med cirka 40 procent, så det gör stor skillnad för miljön, berättar Patrik Söderholm, Verksamhetsansvarig på Railcare Lokverkstad.

Under 2020 uppgraderade Railcare Lokverkstad två diesellok av typen T44. Båda fick nya renare dieselmotorer och används nu dagligen i Railcares växlingsuppdrag till Kaunis Iron i Kiruna och Narvik.

Tidigare var dessa T44 lok utrustade med en tvåtakts dieselmotor från General Motors med en effekt om 1235kW. Dessa har Railcare ersatt med en modern fyrtakts dieselmotor från Caterpillar som uppfyller emissionsklass steg 5 och har en effekt om 950kW.


Bibehålla varvtal
Att konvertera en gammal dieselmotor till en ny har vissa utmaningar. För att åstadkomma ett fördelaktigt högre vridmoment installeras en växellåda mellan motor och generator som sänker varvtalet till motorns ursprungliga varvtal. Patrik Söderholm på Railcare Lokverkstad förklarar:

– Att hålla fast vid det tidigare varvtalet medför flera fördelar. Bland annat bibehålls lokets alla körlägen och T44 lokets redan beprövade styr- och reglerteknik. Det gör att lokets nya moderna dieselmotor uppträder på precis samma sätt gällande upp- och nedkoppling, slirning och körsätt, vilket vi ser mycket positivt på. Därutöver består konverteringen också av flera andra förbättringar och komponenter.


Bibehållen kapacitet
De två första motorkonverteringarna har fått en bra testperiod i och med den dagliga driften i Kiruna och Narvik.

– Vi har nu nära tretusen timmars erfarenhetsdrift och alla är mycket nöjda. Kapaciteten på de konverterade loken är riktigt bra och växling av ett helt malmtåg med cirka 3500 ton är inga bekymmer. Extra positivt ser vi på att utsläppen minskar med nästan 80 000 kg CO2e. De två ombyggda loken har minskat förbrukningen med i snitt 30 000 liter diesel och 1500 liter motorolja per år, avslutar Patrik Söderholm.


Läs mer om Railcare Lokverkstad här.
Källa: Railcare

Tipsa en vn Skriv ut





Mest lästa

Davnordic

Zbloc

EXte

CL specialglas

UNiVOX / Edin

SAB Elteknik

Tunga Lyft

bs-verkstader

grk-infra

awilco

Rail scooter

Öresunds metron

Transrail

Nordicrefinance

Euromaint

Damaskus

Flexirail

Trainparts

Trafikverksskolan

Safetrack

flexi-rail

bemax

knrbb-gmbh

Dahlgrens cement

Decksafe

RMD 250

Henkesgräv