Instagram

Facebook

När får man fira en framgång?


2024-12-02

Bild:Tågföretagen

I veckan blev det klart att längre och tyngre godståg kommer att kunna framföras i högre hastigheter på svenska spår. Detta efter åratal av påtryckningar från Tågföretagen om att införa nya bromsprocenttabeller, som reglerar hur fort tåg får framföras utifrån dess bromsförmåga och signalsystem. Med denna reglering kommer hastighetsskillnaden mellan persontåg och godståg minska, vilket ökar kapaciteten på de aktuella banorna – banorna – Södra stambanan och Västkustbanan – och innebär att godstågen slipper stå ställas på sidospår för förbigångar, som kan sinka dem och ökar energiförbrukningen. Bromsprocenttabellerna kommer också vara anpassade till ERTMS. Pelle Andersson på Green Cargo som drivit på för detta sedan mer än 20 år konstaterar kort att ”det tog lite tid, men är väl värt att fira”. Läs mer om detta i den utmärkta artikeln på jarnvagar.nu.

Som med allt påverkansarbete tar det tid innan budskap omsätts Tågföretagen har länge efterfrågat en sansad utrullningsplan och medfinansiering av fordonsägares investeringar. Under ett seminarium i veckan på SNS ”Regeringens satsningar på infrastruktur” ägnade infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) avsevärd tid till att tala om vikten av att ERTMS-utrullningen genomförs och att systemet ska vara utbyggt till år 2042 med en strategi för hur detta ska ske. Regeringen filar även på ett ett regeringsuppdrag till Trafikverket om ombordfinansiering – något som vi på Tågföretagen tryckt på är ett måste om vi ska nå en fullbordad utrullning av systemet. Ett mycket positivt utfall, i synnerhet eftersom ombordutrustningen av samtliga fordon behöver vara klar redan år 2030.

Så när det är det dags att fira en framgång? Det är mycket bra att regeringen förstår vikten och betydelsen av järnvägen för AB Sverige, i synnerhet eftersom järnvägen varit eftersatt i decennier. Dessa delsegrar om än sena – och resultaten låter vänta på sig lite till – är väl värda att fira!

Kom på frukostmöte i Näringslivet hus den 5 december kl 8.30 och hör mer om hur vi ska nå målet att 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva 2030. Anmäl dig genom att mejlaLäs mer här

Kapacitet kostar alltid pengar

Hur påverkas järnvägsbranschen, politiken och näringslivet när hela järnvägsstråk stängs av och vad kan vi lära oss av Västra stambanan som renoveras från och med 2025? Det var ett av de ämnen som diskuterades under årets Järnvägsdag. Läs mer

Begränsat högre kostnad för förnyat lokförarbevis

Efter bland annat Tågföretagens allvarliga kritik gentemot Transportstyrelsens höjda avgifter har kostnaden för ett förnyat lokförarbevis för 2025 nu gått ned med 900 kronor. Men grundproblemet att järnvägsföretag ska finansiera en myndighet som går med underskott består. Läs mer


Källa: Tågföretagen


Tipsa en vn Skriv ut





Mest lästa

Davnordic

Zbloc

EXte

CL specialglas

UNiVOX / Edin

SAB Elteknik

Tunga Lyft

bs-verkstader

grk-infra

awilco

Rail scooter

Öresunds metron

Transrail

Nordicrefinance

Euromaint

Damaskus

Flexirail

Trainparts

Trafikverksskolan

Safetrack

flexi-rail

bemax

knrbb-gmbh

Dahlgrens cement

Decksafe

RMD 250

Henkesgräv