Instagram

Facebook

Ett tydligt trendbrott!


2024-09-10

Bild:Tåg­företagen

Under rubriken ”Framtidsinvesteringar och tillväxtreformer för ett rikare och tryggare Sverige” presenterade regeringen de delar av kommande budgetproposition som handlar om infrastruktursatsningar. Regeringen bekräftar således att väl fungerande transportinfrastruktur är en grundläggande förutsättning för tillväxt och utveckling. Det säkrar upp det politiska ansvaret för transportinfrastrukturens viktiga bidrag till positiv utveckling av import- och exportmarknader, EU:s inre marknad och framtida tillväxt.

Budgetpropositionen anger därmed ett tydligt skifte och ett förnyat fokus på transportinfrastruktur. Det märks på kort sikt – en ökning med 15 miljarder kronor till underhåll med mera under kommande tre år. Genom förslaget är även ramen för kommande infrastrukturproposition – nästan 1 200 miljarder kronor för 12-årsperioden fram till 2037 – kommunicerad. Det innebär en ökning med drygt 20 procent för innevarande planperiod och det är några procentenheter mer än Trafikverket rekommenderade i det inriktningsunderlag som föregick budgetförslaget.

Tågföretagens viktigaste medskick till regeringen är dock fortsatt att en sådan visserligen relativt stor uppräkning av ramanslaget för infrastrukturen ändå inte räcker för att både hantera underhållsskulden och säkerställa behovet av mer kapacitet i transportsystemet, vilket vi också framhöll i vårt i remissvar till Trafikverkets inriktningsunderlag. Det blir nu intressant att se hur höstens infrastrukturproposition hanterar tillkommande möjligheter, såsom den successivt förändrade synen på alternativ finansiering, på alternativ organisation av utbyggnad av infrastruktur och på budgetramverkets överskottsmål.

Att hela underhållsskulden för det statliga vägnätet elimineras under planperioden är glädjande och blir en möjliggörare för ett mer pålitligt transportsystem. Dock gäller inte detsamma för underhållsskulden i järnvägssystemet som uppgår till strax under 100 miljarder kronor. Här ska avbetalningen ske motsvarande vad Trafikverket har förmåga att omhänderta och då hamnar regeringens höga ambitioner om ett effektivare underhåll mitt i brännpunkten.

Kollektiv­trafikens Eldsjäl – var med och nominera!

Branschorganisationerna inom kollektivtrafiken bjuder in till en helt ny utmärkelse – Kollektivtrafikens Eldsjäl. Syftet är att visa på att det görs mycket bra i branschen och lyfta de personer som inte alltid syns som frontfigurer. Det kan vara en person som arbetar med tjänster som sällan uppmärksammas eller får uppskattning men som arbetar inom något av kärnområdena inom kollektivtrafiken. 


Källa: Tåg­företagen 


Tipsa en vn Skriv ut





Mest lästa

Davnordic

Zbloc

EXte

CL specialglas

UNiVOX / Edin

SAB Elteknik

Tunga Lyft

bs-verkstader

grk-infra

awilco

Rail scooter

Öresunds metron

Transrail

Nordicrefinance

Euromaint

Damaskus

Flexirail

Trainparts

Trafikverksskolan

Safetrack

flexi-rail

bemax

knrbb-gmbh

Dahlgrens cement

Decksafe

RMD 250

Henkesgräv