Instagram

Facebook

Gränsöverskridande kräftgång i EU


2024-06-25

Bild:Tågföretagen

Riksdagens EU-nämnd har idag bidragit till att stärka förutsättningarna för bättre gränsöverskridande järnvägstrafik i Europa. Kommissionens förslag till ny förordning om järnvägskapacitet har gått kräftgång i ministerrådet, där medlemsstaternas regeringar i förhandlingarna om en gemensam position prioriterat nationella trafikbehov. Baksidan med ett alltför ensidigt fokus på inrikes persontrafik är att optimeringen av internationella transportkedjor prioriteras ned. Den svenska regeringen har nu insett detta och har – efter EU-nämndens beslut idag – uppdraget att tydligt markera en avvikande position i ministerrådets omröstning om kapacitetsförordningen den 18 juni. Den valda linjen kan få stor betydelse för EU:s inre marknad eftersom gränsöverskridande järnvägstransporter utgör grundvalen för Europas basindustri och dess tillväxt. Bättre förutsättningar för långa gränsöverskridande transporter gynnar också framväxten av längre personresande och nattåg till kontinenten.

I veckan bjöd Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket, in till runda bordssamtal tillsammans med infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Förutom Tågföretagen och andra branschorganisationer deltog en rad industriföretag. I sin inledning refererade infrastrukturministern till att förra årets möte i samma konstellation var en form av krismöte men att mycket hänt sedan dess. Regeringen har sedan dess följt Trafikverket på nära håll och ett flertal regeringsuppdrag har lämnats till Trafikverket. Ministern har i synnerhet drivit på för att underhållet ska utföras smartare och effektivare. Uttrycket ”gå som tåget” måste ges rätt innehåll och regeringen gör allt vad man kan för att lyckas. Trafikverket bedömer att den negativa trenden efter införandet av det nya planeringssystemet MPK vände redan förra sommaren. Nu implementeras förbättringar när det gäller bland annat underhållsmetoder, operativ förmåga och dialog med branschen. När det gäller planeringssystemet ser Tågföretagen och våra medlemsföretag att systemet blivit mer stabilt, men fortfarande saknas viktig funktionalitet och vi har fortfarande en bit kvar till läget innan MPK. Vi är avvaktande till effekterna av utlovade förbättringar vars fulla potential förväntas uppnås först 2027. Vi ser fram emot bättre tider, men har onekligen några tuffa år framför oss.

Vi ses väl i Almedalen? Tågföretagen samarrangerar tre seminarier under Almedalsveckan. Vi tar upp industrins behov av järnvägen, transporteffektivitet och hur landet Sverige växer med järnvägen. På fredagen presenterar Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS, ingredienser i en färdplan som ska möjliggöra visionen ”Transportsystemet för oss närmare − Sverige växer med järnvägen” som du kan läsa mer om här. Förutom de nämnda seminarierna kommer vi delta i flera runda bordssamtal, möten och nätverksträffar bland annat på teman som kompetensförsörjning, upphandlad trafik och infrastruktur i södra Sverige. Även beredskap i kris är en fråga som är aktuell för oss under veckan.

Save the date − 20 november! Så här innan sommaren tar vid är det dags att boka in Järnvägsdagen den 20 november som vi arrangerar tillsammans med Swedtrain. I år kommer vi fokusera på de faktorer som påverkar järnvägens framtida utveckling och hur dessa påverkar järnvägen. Biljetterna släpps i början på september.


Källa: Tågföretagen


Tipsa en vn Skriv ut





Mest lästa

Davnordic

Zbloc

EXte

CL specialglas

UNiVOX / Edin

SAB Elteknik

Tunga Lyft

bs-verkstader

grk-infra

awilco

Rail scooter

Öresunds metron

Transrail

Nordicrefinance

Euromaint

Damaskus

Flexirail

Trainparts

Trafikverksskolan

Safetrack

flexi-rail

bemax

knrbb-gmbh

Dahlgrens cement

Decksafe

RMD 250

Henkesgräv