Instagram

Facebook

Ny rapport: Bristerna i järnvägssystemet är ett tillväxthinder för Sverige


2024-10-10

Monica Lingegård, vd SJ AB och ordförande Tågföretagen
Bild:Tågföretagen
Monica Lingegård, vd SJ AB och ordförande Tågföretagen


Omtag Svensk Järnväg presenterar imorgon en intervjurapport om hur Sverige och Europa ska öka tillväxten. Industriledare, ekonomer och samhällsdebattörer tecknar en samstämmig bild: Bristfällig infrastruktur, inte minst ett otillräckligt järnvägssystem, utgör idag ett tillväxthinder för Sverige.

Två av Sveriges och Europas allvarligaste utmaningar är produktivitetsutveckling och tillväxttakt i förhållande till omvärlden. I internationella rankings tappar Sverige i ekonomisk utveckling och enligt den Europeiska kommissionens prognoser kommer den trenden att fortsätta under kommande år.

Ett av de tillväxthinder som behöver åtgärdas är transportinfrastrukturen. Den aktuella Draghi-rapporten om EU:s bristande tillväxt pekar på behovet att fullfölja visionen om den inre marknaden. Ett led i det är väl fungerande transporter. I Sverige har år av underinvesteringar i järnvägssystemet kommit ifatt oss och hotar nu industrins möjlighet att växa.

I rapporten Klart spår för ökad tillväxt har ett antal industriledare, ekonomer och samhällsdebattörer intervjuats kring deras syn på Sveriges behov av satsningar på järnvägen och hur de kan komma till stånd. Det är en samstämmig bild som målas upp kring Sveriges möjlighet att hantera utmaningen: resurserna finns. Investeringar för att rusta upp och bygga ut järnvägen handlar i förlängningen om Sveriges förutsättningar för framtida tillväxt och välstånd.

− Sveriges järnvägssystem behöver fungera bättre än det gör idag. Vi på SJ märker en ökad efterfrågan på tågresor. Men bristande underhåll och kapacitetsbrist på vissa sträckor är idag ett hinder för att möta den efterfrågan. Det är därför glädjande att se att det finns en bred samsyn mellan olika sektorer om att satsa på järnvägssystemet för att riva hinder för tillväxt, säger Monica Lingegård, vd SJ och ordförande i Tågföretagen.

− Denna rapport tillför ytterligare perspektiv på vad bristerna i järnvägssystemet innebär för svensk tillväxt. Fungerande infrastruktur är av stor betydelse för både ekonomisk tillväxt och produktivitets­utveckling. Väl fungerande transporter gör företagen effektivare och är grunden för deras möjlighet att serva och fakturera sina kunder, säger Henrik Dahlin, vd Green Cargo och vice ordförande i Tågföretagen.

För att säkerställa att det svenska järnvägssystemet kan bidra till framtida tillväxt anser Omtag Svensk Järnväg att det behövs åtgärder inom fyra områden:

Underhåll: En satsning på reinvesteringar som eliminerar underhållsskulden inom 10 år, samt effektivare underhåll, snabbt genomförande, optimerad omledning av trafik och att låg trafikpåverkan prioriteras.

Kapacitet: Investeringar i ökad kapacitet i högt belastade stråk.

Trimningsåtgärder: Ett omfattande program med trimningsåtgärder som ger effekt på kort och medellång sikt.

Effektivisering: Översyn av järnvägens reglering, planering och administration.

Intervjuade personer i rapporten

  • Annika Winsth, chefekonom på Nordea
  • Håkan Buskhe, vd för FAM
  • PM Nilsson, vd för Timbro
  • Linus Eriksson, vd för Öresunds­bron
  • Mona Björklund, direktör vid EU kommissionens generaldirektorat för transporter och rörlig­het
  • Henrik Henriksson, vd för Stegra, f d H2 Green Steel
  • Karin Johansson, vice vd för Svenskt Näringsliv
  • Torbjörn Hållö, chefekonom för LO

Seminarium
Rapporten presenteras under ett seminarium den 8 oktober kl. 13.00 där följande personer deltar för att kommentera slutsatserna i rapporten:

  • Göran Persson, f v statsminister
  • Torbjörn Hållö, chefsekonom LO
  • Jonas Frycklund, biträdande chefsekonom Svenskt Näringsliv
  • Ida Drougge (M), riksdagsledamot Finansutskottet
  • Ida Gabrielsson (V), vice partiledare samt riksdagsledamot Finansutskottet

Källa: Tågföretagen

Tipsa en vn Skriv ut





Mest lästa

Davnordic

Zbloc

EXte

CL specialglas

UNiVOX / Edin

SAB Elteknik

Tunga Lyft

bs-verkstader

grk-infra

awilco

Rail scooter

Öresunds metron

Transrail

Nordicrefinance

Euromaint

Damaskus

Flexirail

Trainparts

Trafikverksskolan

Safetrack

flexi-rail

bemax

knrbb-gmbh

Dahlgrens cement

Decksafe

RMD 250

Henkesgräv