Instagram

Facebook

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering


2023-08-03

Bild:Railway Metrics and Dynamics AB

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under våren ställt ut på ett par betydelsefulla mässor. Dessutom har företagets innovationsportfölj fått en nominering till ett europeiskt innovationspris.

För mindre företag är det inte ovanligt att försäljningstillväxten tar lite längre tid än förväntat, men detta kan vara början på en brant stigande kurva för försäljningen (se analysen från 8 maj 2023). Samtidigt har också bolagets systemlösning ökat i omfång. 

 

Under första kvartalet 2023 deltog bolaget i två betydelsefulla mässor, Train & Rail i Stockholm och Transport Logistic i München, där man mötte stort intresse för sin befintliga och kommande teknikportfölj.

 

• När kommer nästa tillfälle att nätverka på mässor och har ni några planer inom en snar framtid?

 

– Det blir inte i närtid, men vi kommer säkerligen att ställa ut på mindre mässor under hösten och vintern som kommer, säger Jan Lindqvist, vd Railway Metrics and Dynamics AB.

 

• RMD har nyligen nominerats till det prestigefyllda europeiska innovationspriset ERCI Innovation Awards tillsammans med branschkollegan Strainlabs. Vad betyder denna typ av erkännande och kvalitetsstämpel för ert innovationsarbete och försäljningsstrategi?

 

– Ja, det är helt klart en stor händelse och en kvalitetsstämpel som visar att vår plattformsstrategi ligger helt rätt i tiden när Europa nu påbörjar full digitalisering av järnvägen, säger Jan Lindqvist och fortsätter:

– Vår plattform är ett unikt ekosystem som bäst beskrivs som ett så kallat system i systemet. Enkelt förklarat är det en samling av uppgiftsorienterade och unikt dedikerade system, som tillsammans skapar ett nytt, mer komplext system som erbjuder ännu mer funktionalitet och prestanda än vad summan av de ingående systemen klarar var för sig. (Se bifogad bild)

 

• I maj rapporterade RMD att järnvägskameran implementerats i ett unikt pilotprojekt tillsammans med den schweiziska godsvagnsleverantören Wascosa. Syftet med projektet är att optimera användningen av ballast. Kan du ge mer information om detta och när vi kan förvänta oss resultatet av projektet?

 

– Vi borde se resultatet av det här projektet och en utveckling som är extremt spännande sen höst eller tidig vinter, säger Jan Lindqvist.

 

• Hur ser RMD:s strategi ut för att öka omsättningen?

 

– Vi bygger vidare på vår plattform enligt strategin ”System i systemet”. På så sätt kan vi skapa flera olika produkter och tjänster som attraherar olika kundgrupper, samtidigt som de jobbar tillsammans, säger Jan Lindqvist.

 

– Det är med system i system som kan vi höja farten på digitaliseringen på riktigt. Eftersom vi jobbar med öppen standard kan bolaget samarbeta med alla andra system i Europa.

 

– Ibland blir andra system en del av vårt och ibland blir vår plattform en del i något större. Nyttan av systemen är inte enbart för individuella vagnsägare, utan för hela systemet. Det är riktig digitalisering, säger Jan Lindqvist.

 

• Kan du beskriva vilka produkter som för närvarande ingår i RMD:s produktportfölj och används på tåg i trafik, samt vilka produkter som förväntas komma till inom en snar framtid och befinner sig i ett tidigt utvecklingsstadium?  

 

– Vi har utvecklat och breddat våra produkter (sensorer) enligt strategin ”System i systemet” (se bifogad bild) under de senaste åtta månaderna. Det har skett i rekordtempo tillsammans med svenska Trafikverket för att anpassa dem både till den rullande materiel och infrastruktur, säger Jan Lindqvist.

 

– Själva hjärtat i vår systemplattform är PMU-sensorn. Den identifierar i realtid rörelsemönster och mäter acceleration i tre dimensioner. Alla dessa rörelser verifieras mot unika algoritmer. Ju mer data som samlas in – och ju fler PMU:er som installeras – desto bättre blir analysen och desto effektivare blir systemet.

 

– PMU-sensorn finns i olika versioner. Den nya basversionen med solcell (se bild nedan) rullas ut nu parallellt med den äldre versionen (som sitter på över 100 vagnar). I september kommer också PMU-sensorer för pantografer (strömavtagare) och för lok, säger Jan Lindqvist.

 

– Järnvägskameran i sin basversion testas nu hos flera kunder med stor framgång. Det är en riktigt spännande produkt. Vi planerar också att utveckla en version med lite fler funktioner som kunderna efterfrågat, som mikrofon och högtalare samt maskinläsning av signaler, men det blir en långsiktig satsning.

 

– Lastlåssensorn är fortfarande under utveckling men beräknas vara klar tidigt i höst. Den sensorn är också väldigt spännande och blir en viktig del för att höja säkerheten via IoT inom järnvägen.

 

– Viktsensorn har i studier visat att den patentsökta tekniska lösningen fungerar väldigt väl. Vi tar fram protyper under hösten har redan flera förfrågningar.

 

– Hjulprofilsensorn har vi sökt patent på och den kommer att utvecklas under 2024. Den sensorn kommer att revolutionera underhållet av järnvägshjul.


Källa: Railway Metrics and Dynamics AB

Tipsa en vn Skriv ut





Mest lästa

Davnordic

Zbloc

EXte

CL specialglas

UNiVOX / Edin

SAB Elteknik

Tunga Lyft

bs-verkstader

grk-infra

awilco

Rail scooter

Öresunds metron

Transrail

Nordicrefinance

Euromaint

Damaskus

Flexirail

Trainparts

Trafikverksskolan

Safetrack

flexi-rail

bemax

knrbb-gmbh

Dahlgrens cement

Decksafe

RMD 250

Henkesgräv