Instagram

Facebook

Rälsgrävarn i Umeå: Swecons support ger stora fördelar


2024-11-18

Volvo EWR170E, utrustad med teleskopsticka, jobbar i anslutning till Undersåkers station mellan Järpen och Åre.
Bild:Swecon
Volvo EWR170E, utrustad med teleskopsticka, jobbar i anslutning till Undersåkers station mellan Järpen och Åre.


Det är inte alltid rätt maskin ”finns på hyllan” hos Swecon. Då är Swecons kompetens att göra specialanpassningar helt avgörande.
– Nils och Patrik på Swecon är ett viktigt stöd för mig, säger Andreas Esperi som äger Rälsgrävarn i Umeå.

Nils heter Nordwall och är säljare på Swecon i Umeå. Patrik Johansson är servicetekniker på samma anläggning. De har båda spelat en viktig roll i Rälsgrävarns framgångar där företaget gått från noll till en omsättning på 56 miljoner kronor på tolv år.

Swecons säljare i Umeå Nils Nordwall och Andreas Esperi som äger Rälsgrävarn i Umeå.

– Nils är den jag har mest kontakt med. Han kan min verksamhet och har koll på vad jag behöver. Dessutom är han duktig på att svara i telefon, även på kvällar och helger, skrattar Andreas och fortsätter.

– Patrik på verkstaden gör alla anpassningar utom rälspåbyggnaden. Det kan vara allt från redskapsfästen och funktioner till extra hydraulik. Han vet vad han gör och när han är klar ser det fabriksbyggt ut.

Patrik Johansson är servicetekniker på Swecon i Umeå och har spelat en viktig roll i Rälsgrävarns framgångar.

Trygg service

Lika viktigt för verksamheten är Swecons rikstäckande serviceorganisation. Det betyder trygghet för Andreas som har uppdrag över hela landet.

– Ofta finns vi på konstiga ställen, långt ifrån större vägar. När en maskin behöver skruvas på, betyder snabb och bra service allt. Swecon funkar mycket bra, var jag än befinner mig i landet. Och naturligtvis har jag serviceavtal på alla mina Volvomaskiner.

Som exempelvis företagets spårgående Volvo EWR170E, utrustad med teleskopsticka, som jobbar i anslutning till Undersåkers station mellan Järpen och Åre med Stefan Ahlström som maskinist.

Rälsgrävarns spårgående Volvo EWR170E med teleskopsticka, har Stefan Ahlström som maskinist.

– Vi har ersatt gamla träslipers med betongslipers på en 600 meter lång sträcka. När det är klart ska jag till Storlien för kompletterande jobb på den upprustade Meråkersbanan till Trondheim, säger Stefan Ahlström.

Snabb expansion


Andreas Esperi jobbade i knappt tio år som anställd grävmaskinist i Umeå. De sista tre åren var han uthyrd till Skanskas järnvägsavdelning och det var då han fick idén att starta eget.

– Jag såg att det var stor brist på spårbundna anläggningsmaskiner. Då bestämde jag mig för att starta eget och köpte en begagnad maskin som jag byggde om till spårgående.

Det var 2012 och tre år senare började han anställa medarbetare.

– Jag har försökt skynda långsamt, men visst har det gått fort, säger Andreas som under lågsäsong har ett tjugotal anställda och drygt det dubbla under sommarhalvåret.

EWR170E jobbar i anslutning till Undersåkers station mellan Järpen och Åre.

 

Med expansionen har även den spårgående maskinflottan växt. En Volvo EWR150E från 2018 har de senaste tre åren fått sällskap av två Volvo EWR170E, en Volvo ECR145E och en Volvo L70H.

– Dessutom är det fler Volvomaskiner på gång till våren 2025.

Det finns tankar med satsningen. Den planerade Norrbotniabanan, en ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå, kan betyda mycket jobb under många år för Rälsgrävarn.

– Konkurrensen om jobben är hård, men jag är beredd.


Källa: Swecon


Tipsa en vn Skriv ut





Mest lästa

Davnordic

Zbloc

EXte

CL specialglas

UNiVOX / Edin

SAB Elteknik

Tunga Lyft

bs-verkstader

grk-infra

awilco

Rail scooter

Öresunds metron

Transrail

Nordicrefinance

Euromaint

Damaskus

Flexirail

Trainparts

Trafikverksskolan

Safetrack

flexi-rail

bemax

knrbb-gmbh

Dahlgrens cement

Decksafe

RMD 250

Henkesgräv