Västra stambanan seminarium i riksdagen


2024-10-03

Bild från Västra stambanan seminarium i riksdagen
Bild:Skaraborgs Kommunalförbund
Bild från Västra stambanan seminarium i riksdagen


- Nu måste den enda järnvägsförbindelsen mellan Sveriges två största städer få beslut om avgörande förstärkningar av kapaciteten!


Det var budskapet när Västra Stambanegruppen höll ett seminarium i riksdagen under tisdagen.

- Resandet på järnväg och godstransporter på räls sätter rekord år från år. Men i stället för en satsning på förbindelsen mellan landets två största arbetsmarknadsregioner upplever vi att banan varit bortglömd av Trafikverket och tidigare regeringar, menar gruppens ordförande Adam Johansson (M), kommunstyrelsens ordförande i Falköping.

På seminariet medverkade infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Han gav inga löften, men pekade på att regeringen tillför nu drygt 200 miljarder kronor i nya omgången av den nat-ionell planen.

Samtliga partier i Trafikutskottet deltog i seminariet tillsammans med 30-talet externa deltagare, bland annat handelskamrarna i Mälardalen, Stockholm och Västsverige. Även tågoperatörerna SJ, VR, MTR och Green Cargo deltog och gav en samställd bild av stor oro för att kapaciteten på Västra stambanan inte kommer räcka till, om inte nya investeringar snabbt kommer på plats.

- Västra stambanans utbyggnad är inte en regional fråga utan berör hela landet, menar riksdagsledamoten Helena Gellerman (L) som bjudit in till seminariet.

Nästa vecka presenterar regeringen sin infrastrukturproposition som kommer ligga till grund för planeringen av ny infrastruktur 2026-2037.

Västra stambanegruppen bildades 1999 och samlar kommunerna utmed Västra stambanan. Sedan 2019 är också samarbetet öppet för medlemskap för regioner liksom för kommuner som inte ligger utmed banan och som vill verka för att öka kapaciteten och en förstärkt järnväg. Under åren har samarbetet utvecklats mellan kommunerna, men också med regionerna, näringslivet, Trafikverket och andra som har intresse av ökad kapacitet och robusthet på Västra stambanan.


Källa: Skaraborgs Kommunalförbund