När får man fira en framgång?
Som med allt påverkansarbete tar det tid innan budskap omsätts Tågföretagen har länge efterfrågat en sansad utrullningsplan och medfinansiering av fordonsägares investeringar. Under ett seminarium i veckan på SNS ”Regeringens satsningar på infrastruktur” ägnade infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) avsevärd tid till att tala om vikten av att ERTMS-utrullningen genomförs och att systemet ska vara utbyggt till år 2042 med en strategi för hur detta ska ske. Regeringen filar även på ett ett regeringsuppdrag till Trafikverket om ombordfinansiering – något som vi på Tågföretagen tryckt på är ett måste om vi ska nå en fullbordad utrullning av systemet. Ett mycket positivt utfall, i synnerhet eftersom ombordutrustningen av samtliga fordon behöver vara klar redan år 2030.
Så när det är det dags att fira en framgång? Det är mycket bra att regeringen förstår vikten och betydelsen av järnvägen för AB Sverige, i synnerhet eftersom järnvägen varit eftersatt i decennier. Dessa delsegrar om än sena – och resultaten låter vänta på sig lite till – är väl värda att fira!
Kom på frukostmöte i Näringslivet hus den 5 december kl 8.30 och hör mer om hur vi ska nå målet att 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva 2030. Anmäl dig genom att mejla. Läs mer här
Kapacitet kostar alltid pengar
Hur påverkas järnvägsbranschen, politiken och näringslivet när hela järnvägsstråk stängs av och vad kan vi lära oss av Västra stambanan som renoveras från och med 2025? Det var ett av de ämnen som diskuterades under årets Järnvägsdag. Läs mer
Begränsat högre kostnad för förnyat lokförarbevis
Efter bland annat Tågföretagens allvarliga kritik gentemot Transportstyrelsens höjda avgifter har kostnaden för ett förnyat lokförarbevis för 2025 nu gått ned med 900 kronor. Men grundproblemet att järnvägsföretag ska finansiera en myndighet som går med underskott består. Läs mer
Källa: Tågföretagen