Obevakade plankorsningar kan säkras billigare och smartare med bränsleceller
Electric Rail Equipment AB och Inlandsbanan testar ett nytt system baserat på bränsleceller för drift av bommar och signaler vid obevakade plankorsningar.
Hela denna text är ett meddelande från en av våra annonsörer.
Varje år skadas och förolyckas ett flertal personer tragiskt i olyckor vid obevakade plankorsningar i Sverige. Trafikverket bygger om och säkrar ett antal överfarter med automatiska signaler och bommar varje år, men eftersom det beräknas finnas så många som 3 400 överfarter kommer det ta hundratals år att säkra alla – inte minst eftersom de pågående ombyggnaderna är mycket dyra, 10-20 miljoner kr/st, att genomföra.
Dagens lösning
Fram tills nu har lösningen varit att dra fram ström till platsen, något som kan vara mycket dyrt och tidskrävande.
Att installera solpaneler och batterier fungerar inte, svensk vinter är alldeles för mörk, speciellt de norra delarna. Batteripaket stora nog att klara vintern är både dyra och väldigt tunga, speciellt blybatterier. På vintern är också temperaturen en problematisk faktor, batterier inte fungerar optimalt under kalla förhållanden utan får begränsad kapacitet och långsammare laddning.
Ny smart lösning med bränsleceller
Tillsammans med Inlandsbanan har nu Stockholmsbaserade företaget Electric Rail Equipment AB introducerat en ny, billigare och mycket smartare lösning, som på sikt kan bidra till att intensifiera processen med att säkra de många obevakade plankorsningarna.
Energiförsörjningen i de nya skåpen bygger på ett relativt enkelt system med solpaneler, ett litet Li-ion batteri och bränsleceller som drivs av metanol. Bränslecellerna kräver inget underhåll och bränslet har en mycket lång livslängd; man kan fylla på metanol på sensommaren och hela installationen blir självförsörjande över vintern och till nästa vår. Vår till höst så drivs anläggningen under normala förhållanden enbart av sol och batteri.
Stora fördelar med bränsleceller och metanol
Bränslecellerna är skyddade mot kyla och detsamma gäller bränslet metanol. Samtidigt är bränslets vikt betydligt mindre än batteriernas – 8,4 kg metanol (10 liter) har till exempel samma effekt som 296 kg blybatterier.
Vanligtvis levereras metanol i behållare med 28 liter, som väger mindre än 25 kg och därför kan hanteras av en enda person – och man arbetar även med en lösning där metanol fylls på med en slang som på en bensinstation, så att servicepersonalen inte behöver göra tunga lyft.
Systemet är mycket energioptimalt och designat för att tankas enbart en gång per år.
Energioptimering är en del av utvecklingsprocessen
Nyckeln till framgång är att ha mycket energisnåla lösningar för styrelektronik, signaler och barriärer något som finns på andra marknader i Europa men ännu inte blivit fullt accepterade av Trafikverket.
Ett exempel är att byta från spårledningar till axelräknare för detektering av tågets position. Axelräknare drar normalt betydligt mindre energi än spårledningar och gör att installationen kan göras autonomt från järnvägens signaleringssystem.
Electric Rail Equipments lösning för energi kan också användas i andra sammanhang inom järnväg, tex för att signalera mötesstationer eller lägga om växlar på platser där det inte finns tillgång till ström.
Electric Rail Equipment och AWILCO i nära samarbete
Det nyutvecklade skåpet, där energiförsörjningen har monterats – bränsleceller, metanol, kommunikationsutrustning och nödvändig elektronik – har tagits fram i nära samarbete med det danska företaget AWILCO, som är nordisk agent för världens ledande bränslecellstillverkare SFC Energy AG.
– Tillsammans med AWILCOs tekniker har vi lyckats få fram en optimalprodukt som kan generera ca 50 W kontinuerligt men med kapacitet för högre effekttoppar året om i hela norden och vi förväntar oss mycket spännande applikationer inom väg och järnväg, säger Lars Humla, Electric Rail Equipment AB.
Testas för närvarande i Östersund
– Egentligen var vi väldigt fokuserade på vinterkylan, men det visade sig att även värmen kunde ställa till problem. Därför har vi nu installerat ett litet energioptimerat kylsystem. Och just nu har vi satt upp det färdiga skåpet på Inlandsbanans område i Östersund, där det ska testas över vintern.
Utöver att kunna spara stora löpande driftskostnader har bränslecellerna även den stora fördelen att de är 100% miljövänliga, då de bara släpper ut vattenånga och lite CO2 och även kommer att spara miljön från många blybatterier under de kommande åren.
Nästa steg i processen är att testa skåpet i en simulering på en riktig plankorsning och detta hoppas kunna ske 2023.
Electric Rail Equipment har också utvecklat motsvarande system åt Inlandsbanan för kraftgenerering och övervakning till GSM-R stationer där energibehoven är betydligt större.
Källa: Awilco
Varje år skadas och förolyckas ett flertal personer tragiskt i olyckor vid obevakade plankorsningar i Sverige. Trafikverket bygger om och säkrar ett antal överfarter med automatiska signaler och bommar varje år, men eftersom det beräknas finnas så många som 3 400 överfarter kommer det ta hundratals år att säkra alla – inte minst eftersom de pågående ombyggnaderna är mycket dyra, 10-20 miljoner kr/st, att genomföra.
Dagens lösning
Fram tills nu har lösningen varit att dra fram ström till platsen, något som kan vara mycket dyrt och tidskrävande.
Att installera solpaneler och batterier fungerar inte, svensk vinter är alldeles för mörk, speciellt de norra delarna. Batteripaket stora nog att klara vintern är både dyra och väldigt tunga, speciellt blybatterier. På vintern är också temperaturen en problematisk faktor, batterier inte fungerar optimalt under kalla förhållanden utan får begränsad kapacitet och långsammare laddning.
Ny smart lösning med bränsleceller
Tillsammans med Inlandsbanan har nu Stockholmsbaserade företaget Electric Rail Equipment AB introducerat en ny, billigare och mycket smartare lösning, som på sikt kan bidra till att intensifiera processen med att säkra de många obevakade plankorsningarna.
Energiförsörjningen i de nya skåpen bygger på ett relativt enkelt system med solpaneler, ett litet Li-ion batteri och bränsleceller som drivs av metanol. Bränslecellerna kräver inget underhåll och bränslet har en mycket lång livslängd; man kan fylla på metanol på sensommaren och hela installationen blir självförsörjande över vintern och till nästa vår. Vår till höst så drivs anläggningen under normala förhållanden enbart av sol och batteri.
Stora fördelar med bränsleceller och metanol
Bränslecellerna är skyddade mot kyla och detsamma gäller bränslet metanol. Samtidigt är bränslets vikt betydligt mindre än batteriernas – 8,4 kg metanol (10 liter) har till exempel samma effekt som 296 kg blybatterier.
Vanligtvis levereras metanol i behållare med 28 liter, som väger mindre än 25 kg och därför kan hanteras av en enda person – och man arbetar även med en lösning där metanol fylls på med en slang som på en bensinstation, så att servicepersonalen inte behöver göra tunga lyft.
Systemet är mycket energioptimalt och designat för att tankas enbart en gång per år.
Energioptimering är en del av utvecklingsprocessen
Nyckeln till framgång är att ha mycket energisnåla lösningar för styrelektronik, signaler och barriärer något som finns på andra marknader i Europa men ännu inte blivit fullt accepterade av Trafikverket.
Ett exempel är att byta från spårledningar till axelräknare för detektering av tågets position. Axelräknare drar normalt betydligt mindre energi än spårledningar och gör att installationen kan göras autonomt från järnvägens signaleringssystem.
Electric Rail Equipments lösning för energi kan också användas i andra sammanhang inom järnväg, tex för att signalera mötesstationer eller lägga om växlar på platser där det inte finns tillgång till ström.
Electric Rail Equipment och AWILCO i nära samarbete
Det nyutvecklade skåpet, där energiförsörjningen har monterats – bränsleceller, metanol, kommunikationsutrustning och nödvändig elektronik – har tagits fram i nära samarbete med det danska företaget AWILCO, som är nordisk agent för världens ledande bränslecellstillverkare SFC Energy AG.
– Tillsammans med AWILCOs tekniker har vi lyckats få fram en optimalprodukt som kan generera ca 50 W kontinuerligt men med kapacitet för högre effekttoppar året om i hela norden och vi förväntar oss mycket spännande applikationer inom väg och järnväg, säger Lars Humla, Electric Rail Equipment AB.
Testas för närvarande i Östersund
– Egentligen var vi väldigt fokuserade på vinterkylan, men det visade sig att även värmen kunde ställa till problem. Därför har vi nu installerat ett litet energioptimerat kylsystem. Och just nu har vi satt upp det färdiga skåpet på Inlandsbanans område i Östersund, där det ska testas över vintern.
Utöver att kunna spara stora löpande driftskostnader har bränslecellerna även den stora fördelen att de är 100% miljövänliga, då de bara släpper ut vattenånga och lite CO2 och även kommer att spara miljön från många blybatterier under de kommande åren.
Nästa steg i processen är att testa skåpet i en simulering på en riktig plankorsning och detta hoppas kunna ske 2023.
Electric Rail Equipment har också utvecklat motsvarande system åt Inlandsbanan för kraftgenerering och övervakning till GSM-R stationer där energibehoven är betydligt större.
Källa: Awilco