Instagram

Facebook
Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

ABB OCH ŠKODA GROUP STÄRKER DEN TJECKISKA JÄRNVÄGEN MED NYA BATTERIDRIVNA TÅG


2025-01-27

Battery-train-from-Skoda-Group
Bild:ABB
Battery-train-from-Skoda-Group

  • ABB ska tillhandahålla batteridrivna traktionssystem till företagets nya eldrivna järnvägsvagnar eller batteridrivna tågsätt (BEMU-tågsätt)
  • Den första ordern omfattar 195 batteripaket i Pro-serien för 15 BEMU-tågsätt som beställts av České dráhy (den tjeckiska järnvägen)
  • Det långsiktiga samarbetet innefattar ett 15-årigt serviceavtal
  • Den nyligen lanserade Pro-serien lämpar sig väl för BEMU-tillämpningar, i synnerhet sådana som körs på delvis elektrifierade järnvägsnät

ABB och Škoda Group har presenterat ett samarbete, det första i sitt slag mellan de båda företagen, som utgör en milstolpe inom elektrifiering av järnvägsnätet. Samarbetet inleds med att ABB levererar sin innovativa Traction Battery Pro Series, som är kompakta med låg vikt och har utformats för att optimera fordonsprestanda samtidigt som underhålls- och stilleståndstiderna avsevärt minskas.  Škodas nya BEMU-tågsätt, som beställts av den nationella tjeckiska järnvägsoperatören České dráhy, kommer att utrustas med batteripaketen. Ordern innebär ett betydande framsteg i den tjeckiska järnvägsomställningen till en mer hållbar drift och är en omedelbar och praktisk lösning för att undvika koldioxidutsläpp i järnvägstransporterna. Ordern, som har ett värde på mindre än 20 miljoner dollar, lades under fjärde kvartalet 2024.

Det första avtalet omfattar leverans av 195 Pro 8C-850 batteripaket för 15 BEMU-tågsätt och innefattar även ett omfattande 15-årigt serviceavtal. Detta är den första ordern på traktionsteknik från ABB som lagts av Škoda Group, ett tjeckiskt konstruktionsföretag som är specialiserade på tillverkning av rullande materiel och är en av flera betydande order som redan lagts på ABB:s nya Traction Battery Pro Series, som släpptes först i september 2024 vid mässan InnoTrans i Berlin, Tyskland.

Den standardiserade Pro Battery Series har utformats för BEMU-tillämpningar, i synnerhet järnvägsnät som är delvis elektrifierade. Tack vare den här lösningen kan tåg drivas på både elektrifierade och icke-elektrifierade järnvägsspår, vilket ger flexibilitet och miljöfördelar utan att hela infrastrukturen behöver vara elektrifierad.

Edgar Keller, chef för divisionen ABB Traction, säger: ”Samarbetet med Škoda Group innebär ett betydande steg framåt mot vårt mål att tillhandahålla omedelbart tillgängliga, energieffektiva lösningar för järnvägsoperatörer. Vår batteriserie Pro är en idealisk lösning för att tillgodose behoven för delvis elektrifierade järnvägsnät och ger operatörerna ett beprövat alternativ så att de kan minska utsläppen samtidigt som drifteffektiviteten upprätthålls. Detta är ytterligare ett belägg för att vi på ABB hjälper industrier att bli konkurrenskraftiga – mer resurseffektiva och hållbara.”

Zdeněk Sváta, COO på Škoda Group, säger: ”Genom samarbetet med ABB stöttar vi järnvägsindustrin åtagande för en nettonollframtid. Deras Traction Battery Pro blir ett perfekt tillägg till våra innovativa BEMU-tågsätt när vi hjälper České dráhy att kunna tillhandahålla en renare och tystare trafik. Vi ser fram emot att fortsätta med samarbetet med ABB, där vi arbetar tillsammans för att leverera mer hållbara järnvägstransporter.


Källa: ABB


Tipsa en vn Skriv ut





Mest lästa

Davnordic

Zbloc

EXte

CL specialglas

UNiVOX / Edin

SAB Elteknik

Tunga Lyft

bs-verkstader

grk-infra

awilco

Rail scooter

Öresunds metron

Transrail

Nordicrefinance

Euromaint

Damaskus

Flexirail

Trainparts

Trafikverksskolan

Safetrack

flexi-rail

bemax

knrbb-gmbh

Dahlgrens cement

Decksafe

RMD 250

Henkesgräv