Instagram

Facebook
Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

FlixTrain planerar expansion efter ökad efterfrågan på tågbiljetter


2021-12-16

Bild: FlixBus

Sju månader efter intåget på den svenska marknaden kan FlixTrain meddela att passagerarantalet har överträffat deras förväntningar. Efter en bra sommar med flera slutsålda avgångar, fortsatte hösten att leverera positiva passagerarsiffror. Nu har företaget siktet inställt på ytterligare expansion i Sverige.


Sverige var bolagets första utlandsexpansion efter att ha gjort succé på hemmaplan i Tyskland. FlixTrain som trafikerar sträckan Stockholm– Göteborg blev, i och med lanseringen, Sveriges mest prisvärda tågbolag med ett biljettpris från 129 kr. Tidigare i år säkrade moderbolaget FlixMobilty ytterligare investeringspengar som kommer att användas till framtida expansion med tåg i Sverige och utomlands. Bolaget har nu ansökt om spårläge för linjen Stockholm – Malmö.

– Vi startade i motvind, mitt i en pandemi. Efter en riktigt bra sommar, har passagerarantalet fortsatt att överträffa våra förväntningar. Vi kan den senaste månaden redovisa riktigt bra siffror, trots lågsäsong. Under 2022 planerar vi att lansera en ny tågförbindelse på sträckan Stockholm – Malmö. Vi ser fram emot att möjliggöra prisvärda och miljövänliga tågresor för fler resenärer. Parallellt kommer vi även att utveckla vårt bussnätverk och anpassa det till vårt växande tågnätverk. Vi sitter på en unik position där vi kan erbjuda våra kunder ett buss och tåg- nätverk i kombination, säger Peter Ahlgren VD för FlixTrain/FlixBus norden.


Expansion lokalt och globalt
Sedan starten 2013 har moderbolaget FlixMobility vuxit snabbt. FlixBus har kommit att bli ett av världens största långdistansbussbolag med verksamhet i 38 länder. FlixTrain planerar att öppna upp till 20 nya destinationer i Tyskland under nästa år, vilket innebär att man då kommer ha 70 destinationer totalt. Mitt under pandemin säkrade dessutom FlixMobility ytterligare investeringspengar som kommer att användas till expansion på nya och befintliga marknader.Tidigare i höst köpte företaget bland annat det ikoniska bussbolaget Greyhound i USA samtidigt som man har lanserat FlixBus på en ny kontinent, Sydamerika.

– Vi kan konstatera att efterfrågan på hållbart, kollektivt resande till ett bra pris har kommit att bli vår framgångssaga. Under 2019 reste 62 miljoner passagerare med oss världen över. Vi är övertygade att vi kommer kunna erbjuda grön mobilitet till ännu fler passagerare de närmsta åren både i Sverige och globalt, avslutar Peter Ahlgren.



Källa: FlixBus


Tipsa en vn Skriv ut





Mest lästa

Davnordic

EXte

CL specialglas

SAB Elteknik

bs-verkstader

awilco

Öresunds metron

Transrail

Damaskus

Flexirail

Trainparts

Trafikverksskolan

Safetrack

flexi-rail

bemax

Henkesgräv