Instagram

Facebook

Trafikverket kommenterar SVT:s uppgifter om järnvägens underhållsbehov


2014-05-22

Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik

Medias uppgifter att 20 miljarder saknas till underhållet av järnvägen är för enkelt beskrivet. Det finns fel i underlagen till kapacitetsutredningen på cirka sex miljarder kronor. Resten beror på ökad tågtrafik och nya bedömningar kring järnvägens behov.

Trafikverket arbetar ständigt med att analysera och utveckla det svenska järnvägssystemet.
Det innebär att det produceras en stor mängd tekniska rapporter som går till Trafikverkets ledning på olika nivåer för prioriteringar.

De underlag som låg till grund för Nationell plan producerades före hösten 2012. Materialet sammanställdes och därefter följde den demokratiska processen som pågick fram till hösten 2013 innan regeringen tog beslut under våren 2014.
Det innebär att tekniska rapporter och analyser som tagits fram efter hösten 2012 alltså inte ingår i underlaget.

- Det är beklagligt att vi har en felräkning på cirka sex miljarder kronor gällande kontaktledningar, det ser vi allvarligt på. Det är naturligtvis så att alla nya rapporter kommer att bedömas och prioriteras i kommande planer, säger Christer Hårrskog, kommunikationsdirektör Trafikverket.

Planprocessen har ändrats så att planen nu uppdateras årligen. Det betyder att Trafikverket nu kan vara snabbare med att justera planerna så att den senaste kunskapen och bedömningarna kommer med i bedömningarna.

Trafikverket har redan tidigare beskrivit att det kommer att ta lång tid att komma ifatt det eftersatta underhållet på järnvägen. I den nu beslutade planen satsas nio miljarder kronor per år på järnvägsunderhåll, vilket är en fördubbling mot tidigare.

Källa: Trafikverket


Tipsa en vn Skriv ut





Mest lästa

Davnordic

EXte

CL specialglas

SAB Elteknik

bs-verkstader

awilco

Öresunds metron

Transrail

Damaskus

Flexirail

Trainparts

Trafikverksskolan

Safetrack

flexi-rail

bemax

Henkesgräv